Beveiligers

PSYCHOLOGISCHE CONDITIETRAINING VOOR LIJFWACHTEN

Over alertheid, intuitie en concentratie - en over de keerzijde van discipline.

Intensive training voor groepen van acht tot twaalf deelnemers en twee begeleiders.
Deze tweedaagse training is speciaal ontwikkeld voor professionele persoonsbeveiligers.

Wat kan er gebeuren met goed-opgeleide en bekwame persoonsbeveiligers?

Oplettend, met oog voor detail moeten ze inschatten en afwegen, signaleren en onthouden, en soms direct ingrijpen of wegwezen. De observatie is continue, waarnemingen worden verwerkt, lichaam en geest zijn alert. Dat is hun expertise en daar wordt op gerekend.
Door henzelf, en door de opdrachtgevers. In die onafgebroken oplettendheid, kan het gebeuren dat ze te veel of te weinig gevaren gaan zien, doordat hun sensitiviteit afneemt of juist te veel toeneemt. De ‘doodzonde' is natuurlijk om dingen niet te zien die er wel zijn, maar dingen te gaan zien die er niet zijn, maakt ook ongeschikt.

Twee redenen van te weinig sensitiviteit :
* Gewenning: Het gaat al zo lang goed. (dulling by habituation)
* Geestelijke vermoeidheid door voortdurende concentratie, zonder ontlading in actie.
(dulling by attentive stress)
De tweede factor werkt voornamelijk sterk bij diegenen die daarvoor veelvuldig in actie kwamen.

Een voorname reden voor te veel sensitiviteit :
Besmet raken met de psychologie van je clienten (customer proximity con-tamination) kan gemakkelijk leiden tot te veel sensitiviteit, en dus tot het zich voortdurend dreigingen voorstellen. (continuous threat imagination)

Het is wenselijk om van tijd tot tijd dingen weer uit je systeem te krijgen.
Niet alleen dingen die je actief hebt meegemaakt, maar ook dingen die je alleen gezien hebt.
Verwerken en neutraliseren van voorbije en niet langer relevante ervaringen kunnen door imaginatieve oefeningen en psychosomatische schoonmaak gerealiseerd worden.
Deze oefeningen zijn vergelijkbaar met die voor topsporters ontwikkeld zijn, maar ze zijn zeker niet alleen gericht op ‘ positive rehearsal'. Hier focussen wij op het opschonen van ballast. De oefeningen zijn meer gericht op het waarnemen (geestelijk, mentaal, psychologisch) dan op actie (lijfelijk).

Waarnemingskwaliteiten nemen eerder af dan actiekwaliteiten.
Om fit te blijven train je je lichaam. Om fris en alert te blijven, schoon je je zelf op.
Psychologische conditietraining voor lijfwachten biedt hen de handvatten om het werk te kunnen blijven doen.

Drie en zes maanden na deze conditietraining biedt een kortere workshop een ‘follow-up'.
Geleerde technieken en verkregen inzichten gaan levenslang mee.

PSYCHOLOGISCHE CONDITIETRAINING VOOR LIJFWACHTEN - concentratie en de keerzijde van discipline - is een workshop van drie dagdelen met follow-up na drie en na zes maanden. Deze workshop is een I.T. - Intensive Training Programma waaraam werd meegewerkt door Hans ten Dam Consultancy en Het Mensics Instituut - mens sana in corpore sano.

Meer weten? Bel of schrijf ons.
POB 83 - 3220AB Hellevoetsluis - NL Tel. 0181-322050 of via het Contact formulier

 
bottom